ВРАТИ от ВРАТИ.net - Интериорни, Гаражни, Метални, Дворни

събота, 27 август 2011 г.

Митове за яйцето


Освен мита, че яйцето повишава нивото на холестерола, съществуват и други.
Преди няколко години яйцето е било смятано едва ли не за главен източник на холестерол и много хора се отказали от класическата закуска с пържени яйца или омлет. Само че наскоро учени от Харвърд реабилитирали яйцето: в резултат на многогодишни изследвания се оказало, че едно-две яйца на ден няма да донесат никаква вреда на повечето хора.
В продължение на 14 години медиците наблюдавали почти 120 хиляди души. Оказало се, че при тези, които изяждали от 7 до 14 яйца седмично, инфарктите и инсултите не са по-често явление, отколкото при тези, които не изяждат повече от едно яйце дневно. Заключението на лекарите било следното: яйцата повишават нивото на холестерола в кръвта, но не много , и това изглежда се компенсира за сметка на полезните хранителни вещества, които се намират в яйцата.
Ако решим да разгледаме обикновеното кокоше яйце на неговите съставки, ще се получи следната картина:
- Холестеролът в едно яйце е около 213 мг. Ако се отчете факта, че за ден не се препоръчва да се приема повече от 300 мг, едно яйце покрива този лимит повече от две трети. Но в яйцето се съдържат и фосфолипиди, които понижават количеството на холестерола в кръвта.
- Мазнините в яйцето са балансирани много добре. В белтъка въобще ги няма, а в жълтъка се съдържат 5 гр мазнини. От тях на вредните, анситени, се падат само 1,5гр, а останалото са полезни, ненаситени мазнини, които служат за строеж на мембраните на клетките и се използват и за всевъзможни вътреклетъчни нужди.
- В белтъка на яйцето се съдържат практически всички незаменими аминокиселини, в т.ч. метионин, който много удачно действа в комплект с някои фосфолипиди. В средно яйце се съдържа 10-12 г протеин, което е много прилична доза.
- В състава на яйцето се съдържат тринадесет витамини, сред които А, В1, В2, В6, В12, Е, D, биотонин, фолиева и никотинова киселина и множество минерали(особено Ca и Fe).
На практика в едно яйце се съдържат само 75 килокалории!





но това не важи за диабетиците. Обмяната на веществата при тях е променена, и защитните антихолестеролни механизми работят зле.

Освен заблудата, че яйцата повишават нивото на холестерола, съществуват и други:

Яйцата често стават причина за салмонелоза
само ако не са приготвени добре , например, ако не са допържени. Те трябва да се побработват, докато жълтъкът стане мек като восък. Щом престанат да са течни, няма място за безпокойство. И още едно нещо, което не трябва да се изпуска: мийте пресните яйца преди употреба!

Колкото е по-ярък жълтъка, толкова яйцето е по-полезно

Нещата не са точно такива. Смята се, че ако кокошката е била достатъчно време на слънце, цвета на жълтъка е с по-наситен цвят. Всъщност ярко-жълтия и даже червеникав цвят се получава, ако на кокошките е давана съответната храна- домашна царевица и зелена коприва. На носачките в прицекомбинатите се дава кантаксантин - специална хранителна добавка. Това вещество се използва при хранене на сьомгата и пъстървата, за да се придаде на рибите наситен розов цвят. Само че неотдавна европейските учени са предупредили пбществеността, че кантаксантина е вреден за зрението.



Яйцата с кафеникава черупка са по-полезни от тези с бяла

Това не е вярно. Просто по-тъмните яйца са снесени от кокошки с азиатски произход, а светлите - от кокошки с европейски. Единствената забележима разлика е, че „тъмнокожите” яйца са с по-здрава черупка.


Не трябва да се ядат яйца вечер, защото затрудняват храносмилането

И това не е съвсем така. Рохките яйца се усвояват по-бързо от пържените и твърдо сварените. Колкото повече яйцето се подлага на термична обработка, толкова повече време е нужно да работи стомаха. Но даже и с твърдо сварено яйце стомахът се справя за 3 часа. А да се вечеря по-малко от 2-3 часа преди сън, при всички положения не е за препоръчване....

Реклама

Statistics

eXTReMe Tracker

Интересното от живота, здраве, обзавеждане, хороскопи
Съвети за Вашето здраве - moeto-zdrave.blogspot.com
Училище за жени
За неизвестното
Женско Здраве
Пътешествие
Болести на стомаха

Back to TOP  

Web Analytics