ВРАТИ от ВРАТИ.net - Интериорни, Гаражни, Метални, Дворни

петък, 11 ноември 2011 г.

Тайната на 25- ия кадър



От него се страхуват. За него вървят странни слухове. Обвиняват го в масово зомбиране. Зарад него е страшно да се седи в кино и да се гледа телевизия. Всъщност, какво предствавлява легендарният 25-и кадър?

А всичко започнало така
През есента на 1957 година в град Форт Ли, в американския щат Ню-Джърси, безработният рекламодател - консултант Джеймс Вайкари открил неочаквано приложение на открития неотдавна прибор – тахистоскоп, който можел да създаде кратки проблясъци на светлина - до 1/60000 от секундата. Работата е в това, че такива кратки импулси са под прага на възприятие , и човек просто не ги забелязва.
Предприемчивият Вайкари не се разстроил и обявил на всеслушание, че е успял да създаде нова дума в областта на науката за въздействието върху човешкия мозък, а именно - „подсъзнантелна реклама” . Веднага запонал да разработва своя проект и в края на 1957 година събрал в едно от ню-йоркските киностудия 50 репортери, на които показал специално подготвен късометражен филм, като преди показването му направил съобщение, че записът съдържа съобщения, влияещи на подсъзнанието. Освен това той прилагал отчет, в който информирал, че „коректно” е подложил на шестседмичен тест почти 46 хиляди зрители в киното . Те гледали филм, в който били монтирани 2 рекламни съобщения: „Пийте кока кола” и „Огладня ли? Яж царевични пръчици”. Вайкари твърдял, че след подобни киносеанси консумацията на газирани напитки и пръчици значително се увеличило.
Това сякаш доказва, че невидимото изображение кара хората да купуват неща, които всъщност не са им особено необходими. Всъщност нещата били следните: по време на покзаването на филма, в момент на смяна на кадрите, още един прожекционен апарат допълнително проектирал на екрана кадри –„шпиони”. Тъй като в киното кадрите се сменят 24 пъти в секунда, допълнителния кадър бил наречен 25-и.
Откритието привлекло вниманието на политици и специалисти от Федералната комисия по комуникациите, като изисквали Вайкари да проведе демонстрация на ефекта на т.нар. 25-и кадър във Вашонгтон. През януари 1958 година на нея присъствали конгресмени, представители на правителствените кръгове и журналисти, и никой от участниците не усетил каквото и да било влияние върху мозъка си.
Само че интересът към 25-и кадър не угаснал. Специалисти от Американската радиокорпорация, която в момента била най-голямата в света телевизионна фирма, провели експеримент и доказали, че в телевизията технологично е невъзможно, да се получи незабелязано за очите изображение.
През юни 1958 година, Американската асоциация на психолозите официално опровергала доказателствата на Вайкари, а самият той изчезнал, взимайки със себе си тлъста сума. Както станало ясно, в Патентното ведомство не знаели нищо за новия прибор, влияещ на подсъзнанието. Всъщност, при тях дори и не била постъпвала заявка за патент от Вайкари. През 1962 година успели да го открият и той си признал, че цялата история била изфабрикувана от начало до край, защото просто искал да изкара пари.
През 1991 година американските изследователи окончателно изяснили, че в съществувамето на 25-и кадър въобще няма смисъл да се вярва.
Защо 25-и кадър не работи
Оказва се, че ако просто се поставя в кинолентата „ляв” кадър след всеки 24-ти, човек лесно забелязва това. При скорост 24 кадъра в секунда, очите не фиксират смяна на картинките, но виждат всяка от тях. На здрав човек е просто невъзможно да се въздейства с 25-и кадър. Всяко допълнително изображение се възприема от зрителя като пречка. Освен това и телевизията няма никаква техническа възможност за създаване и излъчване на кадър, който зрителя да не може да зафиксира на съзнателно ниво.
Само че легендата за 25-ия кадър продължава да вълнува хората и до днес. По отношение на телевизията понятието въобще е некоректно - нормалната скорост на поддаване на кадрите си е 25 в секунда. Ако под 25-и кадър се разбира допълнителен 26-ти, той наистина ще се възприеме като пречка и няма да окаже въздействие на подсъзнателно ниво.
Независимо от това голяма популярност е спечелил продукт, обещаващ да обучи желаещите на чужд език с помощта на методиката на 25-ия кадър, без всякакво зубрене, са малко онези, които си дават сметка, че това е рекламен трик, предназначен да привлече вниманието на повече потребители и да продаде колкото е възможно повече „учебни” касети, дискове и други подобни...
Тук тайната е следната: гледайки такава видеокасета, човек във всеки кадър вижда две думи - на чужд и на роден език. Естествено, всичко това се върти пред очите, като съвсем не е задължително кадрите да са 25 в секунда. Иначе казано, това е много бързо предаване на информация от екрана.
Има хора, които са доволни от тези продукти, и други, които смятат, че това е пълна заблуда. Въпросът опира до индивидуалните способности и вярата в очаквания резултат. Всъщност при тези, които се занимават по тази методика, се отбелязва интересен ефект – повишава се работоспособността и се подобрява паметта за малките детайли, които по-рано са се изплъзвали от вниманието. Не може да се каже, че това е полезно. Методиката пренебрегва системата за безопасност и кара човека да забелязва много дреболии и мозъкът, естествено, се претоварва. Наистина, абсолютно безопастни методи за ускорено обучение не съществуват, тъй като всички носят натоварване на психиката на човека. Затова те са предназначени за възрастни и здрави хора.
Има мнение, че в САЩ рекламата, влияеща на подсъзнанието, е забранена със закон. Всъщност, законопроект за забрана на такава реклама е бил отхвърлян от американските законодатели два пъти: през 1958 и през 1959 гозина. Няма смисъл да се забранява ефект, който действително не съществува.
В Русия пък действа забранителна мярка по отношение на използването на 25-и кадър. Вероярно, в парламента не се доверяват на научните данни и разчитат на това, че в страната има прекалено много хора, които непоколебимо вярват във възможността незабелязано да се влияе на тяхното съзнание. Наистина, този ефект на 25-ия кадър работи... Все пак си остава открит въпроса за внушението ( с или без 25-ия кадър ) и онова, което ни се спестява за субсензорното въздействие........

Реклама

Blog Archive

Statistics

eXTReMe Tracker

Интересното от живота, здраве, обзавеждане, хороскопи
Съвети за Вашето здраве - moeto-zdrave.blogspot.com
Училище за жени
За неизвестното
Женско Здраве
Пътешествие
Болести на стомаха

Back to TOP  

Web Analytics